Cari di Blog Ini

Monday, October 26, 2009

PERSPEKTIF XI IPA 3

Nama : Nur Nur'aisah
Kelas : XI IPA 3


Perspektif merupakan suatu kumpulan asumsi maupun keyakinan tentang sesuatu hal, dengan perspektif orang akan memandang sesuatu hal berdasarkan cara-cara tertentu, dan cara-cara tersebut berhubungan dengan asumsi dasar yang menjadi dasarinya, unsur-unsur pembentuknya dan ruang lingkup apa yang dipandangnya.

Secara umum garis perspektif bisa diartikan .Penggambaran ruang 3 dimensi dam bidang gambar 2 dimensi dimana garis dalam gambar menjelaskan keberadaan jauh dekat , besar kecil sebuah benda sebagai object dalam sebuah penggambaran.



ni objek sebenar..dan ni plak drawing aku..huduh! haha
yang ni pic objek sebenar da ilang..cume ade drwing aku je.. agak berbangge ngn drwing ni mse 2 sbb x sngke leh lukis pakcik KFC 2..menjadi lak 2..huhu
ni kasut yg aku design sendiri..beli kasut skolah kaler putih n wt design.. ni final projek ktorng tuk sem 1.hehe
==========================================
masuk je sem dua naek letih jari jemari aku wt drawing hmpir tiap2 ari. pakmat kalu bgi asgment bukn nk bgi ckit2..die bagi sekali 5 asgment.parak tol! da la tiap drwing aku ade je bnde die nk coment..haish!
randering objek bulat dengan pensilrandering objek bulat dengan kalerrandering dengn mix medie.. aku cmpur kaler biru ngn pink.jadi la purple..hehe
komen pakmat: smbil mencebikkn mulut dia berkata2 ''hang buat bleh la than..tapi hang tak ckup teliti..kalu bleh hang buat bnyk lagi.3 ja mana cukup.." komen aku: ish,pakmat ni ade plak sruh aku wt lebih2.aku wt 3 ni pn da ckup letih2 pas 2 die leh ckap bleh tahn je!
wakakaka..aku nk gelak dulu..
pakmat suruh aku lukis kertas yg da digumpal n dibuka semula. ni la yg aku lukis.aku memng x pndai lukis kertas.haha
komen pakmat:''apa yang hang duk lukeh ni..da macam katak puru da aku tengok..buat laen!'' komen aku: eleh,tahan la aku pnye mcam katak puru dripada dak2 laen mcam roti canai hancur n kain buruk(istilah ni pn pakmat yg bagi)..mlas aku nk wt laen.dpat D- kire ok la drpda xde lnsung..haha
ni gambar tin kemek. seharian btol aku duk lukis tin ni.die bukn nk 1.tapi 3 . aku cume tnjuk 1 je la kt cni..
komen pakmat: ''boleh tahn jugak na keje hang,baguih! nah aku bagi C+." aku jawab: ''ai pakmat..kate bagus..abis 2 takkan dpat C+ je kot.." pakmat balas: "aku cuma kata keje hang baguih bukan perfect.hang nak aku bagi hang D ka?'' aku jawab: 'erk! ok2 pakmat C pn C je la..saya sedar diri saya.." pakmat bals lagi: "hang tau tak pa" aku: em..redha je la..
pakmat suruh lukis kain bercorak kotak2 dalam keadaan tergantung..aku pn lukis la cmni..
komen pakmat:" da macam sangkak burung da aku tengok kain hang ni" aku balas:''ape plak sngkar burung pakmat..kate nk kain tergantung..sya sangkut la ngn hanger.." pakmat jawab: ''hangpa suma ni pemikiran kolot ja..cube la berpikiran luas sikit..haish..! aku bleh bagi B- ja." aku: aku penat2 lukis die leh ckap mcam sngkar burung..? da la aku pnjam tuala kak zura nk wt drawing ni sbb tuala die je de corak kotak2..dpat B- je??adoi!!
pakmat suruh lukis 6 benda berkilat. ni lukisan pertama:sudip
komen pakmat:" hasil keja hang yang ni baguih! ade tone,ade hi-lite,ade contras,ade rupe..camni la aku suka.." smbil tersengih2 depan aku aku: "trima kasih pakmat..kalu pakmat suke kaci la markah lebih2 sikit..hehe" pakmat:'' ok memng aku suka.aku kaci A -"
aku: alhamdulillah..first time dpat A..huhulukisan kedua:pisau
komen pakmat:"yang ni pon aku suka.A-"
aku:trima kasih2..(smbil hati berbunga riang)"huhulukisan ketiga:periuk
masuk je lukisan aku yg ni..die da mule da..
komen pakmat: "ni apa ni?" aku: "erk! ni periuk pakmat" pakmat:" periuk apa cmni..cuba hang tengok betoi2..periuk hang mcam senget ja..periuk umah aku tak de la plak senget. tak tau la plak aku kalu ada periuk style baru sekarang." aku: "adoi pakmat..jgn cakap kuat2 malu saya" pakmat:''hang malu ka?? aku lagi malu tengok hasil keja hang kalu macam ni.aku boleh bagi C- ja." aku: trus diam.mals nk jawab...sume dak kelas aku dengr.mau x kuat dorng gelakkn aku..haish! pakmat nih..malukan aku je..
lukisan keempat: cerek
komen pakmat: " ni cerek hang ka?" aku:"ye pakmat" pakmat:" awat pelik semacam ja aku tengok...aku bagi C- jugak" aku:''ok.." 2 je yg aku jwab..sbb aku tau cerek yg aku lukis ni memng huduh..haha
lukisan kelima:sudu dan garfu
komen pakmat:" sudu,garpu mana hang cilok ni?" aku: "sudu,garpu kat umah saya la pakmat.kenape?" pakmat:''umah hang banyak benda pelik2 na..(smbil geleng2 kepala).. aku:"la..nape plak pakmat..tak cantik ke?" pakmat:"cantik apanya camni..sudu,garpu hang mcam da berkarat ja aku tengok!" belum smpat aku jawab..dak2 laki kelas aku jwab dulu.."pakmat..umah die xde air..sudu garpu x sempat basuh sbb 2 berkarat..hahaha" aku:setan godolnye kwan2..(dalam ati aku je la). pakmat:"nah amik la D ni" aku: hai..sudu garpu aku yg berkarat ni dpat D pn cukup la..huhu
lukisan keenam:kunci
komen pakmat: "ni kunci apa ni?" aku:"kunci umah sewa" dalam ati aku..ish..ape lagi la pakmat ni nk komen.. pakmat:"dua lukisan hang sebelum ni ok ja.napa yg akhir2 da jadi cam apa da aku tengok.." aku:"pisau ngn sudip 2 sy lukis awal2 memng la cantik..ni da last2 da jadi letih pakmat.." pakmat:''apa la hangpa ni..lukis skit da letih.D juga yang ni.mane2 lukisan yg sya bagi D buat balik.dapatkan markah A'' aku: da bape bnyak D da aku dpat..mals aku nk wt balik..huhu
lukisan buah gune pensil,pen, n kaler luna.
komen pakmat:"lukisan hang ok.tiga3 ok.cuma setting dia ja tak sesuai.da macam buah tergolek2 kat pasa ja aku tengok.." aku:"ade plak mcam buah kt pasar..saya lukis ni habis baek da pakmat" pakmat:"aku hargai usaha hang 2..em..aku bagi A- ok?" aku:"saya nk A+ pakmat" pakmat: "nak A+ buat lukisn laen.yang ni layak dpat A- ja."
aku:cheit!lukisan 1 titik perspektif
lukisan 2 titik perspektiflukisan 3 titik perspektif
tiga3 lukisan ni dpat A+ ..hehe
ktorng kena lukis sudt perspektif indoor.
so aku lukis je umah sewa aku ni..(umah bersepah)hehe
lukisan dari sudut 1 perspektif
komen pakmat:"hang bukan tak pandai..hang pandai lukis..tengok ni..cantik ja.aku bagi A+"
aku:hehe mekacih pakmat(sambil idung da kembang kempis..bangge!huhu)lukisan dari sudut ats.2 perspektif.
komen pakmat:"dalam banyak2 student kelas ni,aku tengok hang baguih lukis lukisan perspektif.tapi napa kerusi hang tu nampak cam nak jatuh ja..kalu aku duduk da jatuh kebawah..macam maen papan lungsur hang tau.." aku:"eh,yeke..tak perasan la plak..hehe" pakmat:"hang betulkan kerusi tu."smbil tngan die tulis A+. aku:hehe dapat A+ lagi..
kene cari gambar dlam bilik n kene kaler gune watercolour..aku lukis gmbr ni.
komen pakmat:" mana hilang bola??" aku:"erk! bola ape pakmat?" pakmat:"bola dalam gambaq ni la..hang nampak ke tak ade bola dalam gambaq ni.atas cadar tu" aku:"owh,bola 2.hehe saye tak lukis pakmat.bola tu kecik sngat..susah nk lukis" pakmat:"banyak la alasan hang.aku bagi A- ja" aku: kire ok la 2..dpat A gak..huhu
kene lukis mambang la plak..huhu da msuk bab figura..mula2 kene lukis mistik figure. senang kte kne lukis orng lidi..huhu ingt senang ke nk lukis orng lidi.da la kene lukis orng lidi full atas paper A3.lukis 3 keping lak 2.da ciap orng lidi lukis orng berotot lak. 3 keping gak...haish!lotih den!
koman pakmat: "kecik2 ja mambang hang na.. tpi full paper.baguih! A+" aku:kang lukis besa2 kang die komen gak.baek lukis kecik2.chumel ckit..hehe
macam2 bentuk mata aku lukis.mase ni da xde m0od nk lukis..klakar..huhu
pakmat:"hai..mana hang jumpa mata macam2 pasen ni..tak pa.aku bagi B+" aku: haish! banyak tanye lak pakmat ni..aku maen imagine je mata2 tu sume..huhu komen pakmat:" hang ni suka merantau ka?? atau hang penah dudk afrika?? mana la hang jumpa orang mulut jongos..bibir juih..bibir tebal suma ni na..aku kagum ngn hang ni.A+." aku: aku g afrika dlm mimpi ade la..haha sume 2 imaginasi je la pakmat komen pakmat:"A+.yang ni baguih! cuma tak ckup tone.pekatkan lagi tone dia" aku: "baiklah pakmat" komen pakmat: "baguih jugak! A+ lagi!" aku: hanya mampu tersengih je..ngee....suka suki.. ;p
da tibe mase wat potret lak..potret muka sendiri.memng tak same lnsung muke aku.huhu
pakmat:" hang penah nampak orang kepala putuih(putus) ka??" aku:"ha??!!"(blur) pakmat:"aku tanya..hang penah nampak orng kepala separuh ka?" aku: "mane la saya penah pakmat.." pakmat:"habih tu napa hang lukis potret kepala hang separuh cik oii.." aku:"erk! tak boleh ke?? mane saya tau..janji nampak muke" pakmat:"sakit jiwa aku ngan hang ni.buat semula!lukis laen!cari gambaq hang yg laen.gambar yg nmpak kepala apa suma.paham?!" aku:"adei..ye la pakmat.."
last2 aku lukis gambar aku yg ni lepas gambar aku kepala separuh 2 kene reject..huhu
komen pakmat:"cantik juga hang ni na.." aku:aish,laen macam je pakmat ni..(dalam ati) pakmat:"aku tengok hang dlam gambaq cantik ja.macam orng pakistan pon ada..ayu ja..sejuk mata memandang" aku:"hehe yeke pakmat terima kasih.."(smbil tersengih2 pada pakmat) pakmat:"hang tak usah sengih lebih2 pada aku la.ingat aku nk bagi hang markah lebih ka? aku puji hang pon sbb gambaq hang ni cantk ja..tapi bile tangok live.tak cantik pn.. muka hang dlam lukisan hang pun lagi cantik dari hang" aku:cis!hampeh tol pakmat nih.sia2 je aku sengih pade die.. pakmat:"ok saya terima lukisan ni.better dari lukisan kepala terpotong hang 2" aku:"ade je point die nk perli aku..haish!
jeng3..!! ni la pakmat.. lukisan ini terhasil ketika bosan mendengar celoteh pakmat kat depn..

No comments:

Post a Comment

Untuk menempelkan Avatar ketik :a: atau :b: dst sampai :f: atau lihat disamping gambar.

Berilah komentar yang positif demi meningkatkan kreatifitas siswa / anak bangsa.